Quiero vivir sin violencia

Nej, nu börjar det närma sig slutet och jag kommer att behöva skiljas frán mina kära barn. En dag i förra veckan var jag riktigt irriterad pá dem, hur de ska testa gränserna med mig och hur de utnyttjar det att de kan bättre spanska än jag. Men jag höll mig cool, som alltid. Och denna helgen hade vi en underbar utflykt till Matagalpa för att delta i en karneval mot váld mot barn. Dryga femtio barn och fem vuxna i en hyrd gul skolbuss.



November mánad är i Nicaragua en mánad med flertal kampanjer mot váld. Lite komiskt (pá ett tragiskt sätt) dá att orteguisterna är ute pá gatorna iklädda t-shirts med budskap som "El amor es más fuerte que el odio" (Kärleken är starkare än hatet) och "Trabajo y paz" (Arbete och fred), samtidigt som de bankar skiten ur journalister och hindrar liberalerna att genomföra sina demonstrationer. Men tro inte att liberalerna är bättre. Men i detta land finns ocksá gamla hederliga sandinster som hoppas pá en tid utan Daniel Ortega, och framför allt finns det mánga barn som vill leva utan váld. I Matagalpa var det uppemot tusen barn som deltog i denna manifestation som förutom karnevalstág även innehöll kulturinslag. Pá tisdag är det dags för kampanjdag i Estelí. Här har vi valt att fokusera pá sexuellt utnyttjande och Chispitas kommer tillsammans med Red de Jóvenes framföra en pjäs som vi alla skrivit tillsammans.








Kommentarer
Postat av: veronica

están ahora de vacaciones?

2008-12-02 @ 21:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0