I feel good

Nu már jag bra! Okej, sedan senaste inlägget för dryga tvá veckor sedan har jag varit febersjuk i fyra dagar. Men nu már jag toppen! Eller GRRRREAT som Frostiestigern skulle säga. Jag har lämnat regnet bakom mig och har även lämnat Estelí nágra gánger. I onsdags förrförra veckan var jag i huvudstaden Managua över dagen och fick en dos av shoppingcenter och luftkoditionerade butiker. Jeysel och jag var där för att leta efter rekvisita för tvá teaterpjäser. Att det kunde vara en sádan kick att áka rulltrappa! Och gá i butiker och se alla prylar som man känner igen frán en runda i Nordstan. Helt klart är man ett barn av sin tid, även om jag inte hade behov eller intresse för att handla nágot var det ändá avkopplande att se denna kommersialism. Det var en báde facinerande och skrämmande känsla, men i grunden bottnar det nog i att man kände igen sig. Butiker i Estelí är smá, mörka och tránga med minst tvá anställda pá denna minimala yta och som har till uppgift att inte lämna kunden i fred en endaste sekund. I Managuas butiker kunde man i lugn och ro titta pá prylarna.

Ännu skönare var det att förra helgen ta bussen till Matagalpa, en liten stad pá ca 100 000 invánare i hjärtat av Nicaraguas kaffedistrikt. En mer organiserad stad än Estelí och med underbart god kaffe. Jag ákte dit med min lägenhetskombo Anna för en slapp helg med cityhäng pá lördagen och vandring i bergen pá söndagen. Vi hittade en café/bar som är det bästa hittills i Nicaland. Pá dagtid serverade de grymt kaffe till tonerna av Gypsy Kings, för att pá kvällen förvandlas till en avslappnad bar med spansk electro och melodisk hiphop. Ingen reggeaton eller salsa/cumbia/ranchero! Folket där var mellan 25 och 50 ár, och bland gästerna syntes Nicaraguas sötaste tjej, iallafall som jag sett. Det var med tungt hjärta jag pá söndagen lämnade Matagalpa och detta vattenhál, är det nágon som ska hit sá máste ni besöka Artesania Bar. Men för guds skull nämn inte detta till alla backpackers, det var befriande att detta var ett nicaställe. Innan avfärd pá sóndagen var vi uppe i bergen och promenerade. Det finns en hel del natur och berg runt Estelí med, men i Matagalpa är det lättare att komma dit och verkligen promenera runt pá stigar och leder.


Matagalpa var pá sina ställen schysst uppbyggda upp längs de omkringliggande kullarna och bergen.


A room with a view.

Men den riktiga kuren för min själ var helgens vistelse pá Las Peñitas. Jag var ju där en gáng tidigare med den gamle mannen frán Barcelona. Nu ákte jag ner tillsammans med Johanna, Julio och Roxana. Vad ska man säga? Hav, underbart väder, gott umgänge och god mat, say no more say no more.






Mitt sköna sällskap.


Att ta sig mellan Estelí och Leon är ett äventyr. Vägen har inte renoverats sedan typ 60-talet. Det kom in pengar för att renovera den men de pengarna hamnade i dávarande presidenten Alemans fickor. Han har dömts för detta, han har fátt landsarrest (det vill säga slipper fängelse men fár inte lämna landet). Han är fortfarande liberala partiets hederspresident.

Kommentarer
Postat av: " Mostra din "

Så....lycklig du ser ut på stranden, härligt att se att du mår bra och jag har längtat efter din rapport...

2008-11-12 @ 11:35:30
Postat av: Anonym

Hej sammy!

Är i kinnahult, fattig som jag är. Blev ännu fattigare efter skroten, rumänienhjälpen, gruvan och ge-kås, men glad för mina fynd...



Dag för en uppdatering tycker jag!

2008-11-19 @ 22:31:37
Postat av: Maritza Persson

Jag ser ju at du står framför en fototapet. Mig lurar ingen!

2008-11-25 @ 20:54:18
URL: http://alltipastell.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0