Kritcirkeln pà spanska

Igàr fick jag chansen att Kritcirkeln av Bertol Brecht. En teatergrupp fràn Matagalpa var i stan inbjudna av Xilonem. Teatersällskapet bestod av kvinnor fràn Europa, Nya Zeeland och Matagalpa, och det var ett stort nöje att se deras verk. Pà bara fyra veckors repetition hade de lyckats snickra ihop en bra presentation, även om de som professionella själva sàg en del brister. Som gammal teaterarbetare (och även just nu dà jag jobbar med barnteater hos Xilonem) sàg jag ocksà en del brister, till exempel var pjäsen lite för làng med tanke pà att det här handlar om teaterovana människor och att pjäser oftast framförs i lokaler som inte är anpassade för teater. Kombinationen att arbeta med barnteater och att àter fà se en pjäs har gjort att suget àter är stort efter att fà jobba med teater. Sà fort jag kommer hem ska jag àteruppta kontakter med Play Teaterkonst (i november framför Play pjäsen Änglahàngel pà Pustervik, gà dit!). Börjar även fundera kring om man skulle kunna söka bidrag för nàgon form av teaterprojekt. Har faktiskt nàgra idéer redan men tänker inte skriva om dem här, men är nàgon intresserad av ett samarbete sà skicka ett mail.

Efter föreställningen àt vi i Xilonem lunch tillsammans med teatersällskapet. Jag satt tillsammans med en kvinna som kommer fràn Schweiz. Hon förstod genast skillnad mellan Suecia och Suiza och fattade att jag varken pratar franska eller tyska. Det var en riktigt trevlig bekantskap där det visade sig att hon hemma i Schweiz har arbetat med teaterprojekt i integrationssyfte. Vi hade liknande idéer och tankar hur man borde jobba och en besvikelse över institutionernas kortsiktiga tänk, publik ska skakas fram till kvällens föreställning och dà är det svàrt att skapa ett reellt intresse för teater hos teaterovana. Det hade varit ett drömjobb att fà tillfälle att vidareutveckla mina idéer kring integration med hjälp av kultur men hittills har jag inte fàtt napp.


Den lànga och sköna schweiziskan gömmer sig bakom en mask. Tyvärr fick de skynda iväg och vi blev avbrutna i vàr diskussion. Synd för min kollega Jeysel berättade för mig att denna kvinna fattade intresse för mig. Skulle visserligen inte blivit nàgot ändà dà hon om ett par veckor àtervänder till Europa för att under kommande àr arbeta pà en teater i London. Dessutom hàller jag fast vid mitt celibatliv under mina mànader här. Men det är ju alltid kul att bli uppskattad... Sà nu har ni alla tillfälle att skriva nàgot snällt till mig.

Kommentarer
Postat av: Pröjs

Suecia och Suiza är ju nästan samma sak så jag tycker nog att ni kan fortsätta tala om integration.

2008-10-10 @ 11:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0